Non à la taxe kilométrique-Neen aan de kilometerheffing-

Robrecht

/ #10816 Kilometerrijden

2014-02-09 11:57

1) het is inderdaad goed dat het openbaar vervoer gepromoot wordt, maar in vb. West-Vlaanderen is het openbaar vervoer zeer slecht georganiseerd. Je raakt bij (landelijke) gemeentes niet van punt a naar punt b tijdens de week (om over de weekends te zwijgen). Ook zijn de verschillende routes amper op elkaar afgestemd. Dit moet beter vooraleer een dergelijke maatregel een goed effect kan krijgen.
2) Een kilometerheffing dwingt sommige mensen om 'onder de kerktoren' te blijven. Wanneer je tot (of meer) duizend euro per jaar moet ophoesten om enkel naar je werk te rijden is dit een zeer grote hap in je budget. Stimuleer dan maar jongeren om werk te vinden. Ik vrees dat er mensen zullen zijn die bewust niet zullen werken doordat ze te veel aan kilometerheffing zullen moeten betalen.
3) Wat met mensen die gedwongen worden om elders te werken? Vb. Een bedrijf slankt af in personeel en er moeten mensen naar een filiaal 50 km verder gaan werken. Zij worden zo ongewild verplicht deze heffing te betalen.
4) Wanneer er wegenwerken zijn en je een omleiding moet volgen moet je daarvoor ook extra betalen. 5 km omleiding ==> 0.45 cent (enkele richting), twee maal per dag ==> 0.9 euro per dag. Doe dit maal twee maand en je komt uit op een bedrag van ongeveer 40 euro dat je door een omleiding mag gaan betalen door zo een regeling.
5) Iedereen zal verplicht worden een bepaalde machine in de auto te laten installeren die kan nagaan hoeveel kilometers je rijdt. Deze kost zal ook op de kap van de weggebruiker terecht komen.
6) Met zo een gps-controller zal je wagen overal traceerbaar zijn. Dit heeft positieve gevolgen (vb. bij diefstal), maar zo is je privacy ook beknot.
7) Het voordeel is natuurlijk dat mensen zullen ontmoedigd worden in de dorps- of stadskern om de wagen te nemen, dit is zeker positief.
8) Het lijkt me beter om zoals in Frankrijk een systeem in te voeren waar men tol betaalt op de autostrades. Zeker met het doorgaand verkeer - België is een transitland - zal dit zeker de nodige centen opleveren om wegenwerken uit te voeren.
9) Dit is een maatregel die veel jongeren zal raken, een enorme hap uit het budget van die jongeren die willen investeren in vb. vastgoed. Opnieuw een maatregel, een pestmaatregel, die in feite een niet zo goed verdoken belasting is.

Kort samengevat: voer een wegenvignet of tolwegen in in plaats van op de kap van de werkende Belg te zitten.